Valg av reisemål – del 1

Det er mange destinasjoner som kan beskrives og omtales på en side om reiser. Både nært og fjernt selvfølgelig. Jeg velger å starte litt stille og rolig og beskrive litt om hvordan man bør og kan gjøre sin research for å finne ut hvor man bør reise. Jeg velger å plukke frem en drømmeplass på de varmere breddegrader – og da først havner jeg på Jamaica og hotellet Cave Resort. Dette er en plass jeg gjerne skal besøke mens jeg enda kan reise rundt omkring i verden. Som deler av navnet på hotellet tilsier så ligger dette hotellet innlemmet i naturen. Deler av hotellet er i naturens egne grotter nede langs vannkanten. Et enestående område i tropisk klima med alle de ting det medfører. God mat og underbar natur er hva som venter deg ved ankomsten til dette hotellet. En slik detalj kan man i noen tilfeller lese mye om plassen – altså kun ut av navnet på plassen! En nærmere beskrivelse av selve hotellet kommer eventuelt i en senere omtale – nå var det først og fremst researchen til å finne frem til plasser i verden jeg ville snakke om.

Valg av reisemål
Valg av reisemål

Mine tiltenkte reisemål finner jeg frem til ved å søke informasjon om plassen. Så kommer jo da selvfølgelig alt an på hva den informasjonen sier og gir meg. Da kanskje først og fremst anmeldelser fra tidligere besøkende gjester på den plassen det er snakk om. Dersom man bare leser anmeldelser fra hotellet selv eller reiseoperatører så er det mye som ofte er utdatert. Og de har selvfølgelig bilder for å vise frem og selge sine produkter. Det samme kan også da være på bokningssider – de vil jo også selge så mye som mulig ut fra det de viser frem til deg som potensiell kunde. Kunder som har vært på stedet som turister har derimot ingen ting å hverken tjene eller tape på sine omtaler.

Kundenes anmeldelser avgjør

Den absolutt avgjørende faktoren bak alle mine valg er hva tidligere kunder har sagt om reisemålet og hotellet. Om virkeligheten virkelig stemmer med den oppfatningen man har av stedet får man som oftest svar på gjennom slike anmeldelser. En ting som sjelden eller aldri blir omtalt i anmeldelser fra hotell og reisebyråer er f.eks. lydnivået rundt området både på dag og natt. Eller om det finnes problemer med dyr av forskjellige slag, f.eks. løshunder er et problem mange steder i verden. Pågår det større eller mindre byggeprosjekter med lyd i nærmiljøet eller i distriktet rundt? Beskrivelse av personalet på stedet og hvordan de er mot folk utenlands fra. Alle disse faktorene og enda mer, er ting jeg gjerne vil vite før jeg drar et sted.

Her kommer igjen inn i bildet hvem som har fordeler og hvem som er upartiske i en eller flere slike anmeldelser.

istock_000047078232_large
Kundenes anmeldelser avgjør

Selvfølgelig finnes det kunder som er misfornøyde med saker og ting selv på det mest fasjonable hotellet i verden! Og det finnes kunder som klager bare for å klage – den pessimistiske turisten! Disse anmeldelsen bare hopper man enkelt over – det er hva majoriteten skriver som er viktig for meg. Dersom 90 av 100 gjester gir en plass god omtale og skryt, så spiller det liten rolle hva de siste 10 skriver for meg i hvert fall.

Alf