Valg av reisemål – del 2

I den første delen av disse to artiklene gikk jeg inn på hvordan jeg velger ut hotellene på den plassen jeg ønsker å besøke. Det er mange faktorer som skal tas hensyn til og som skal oppfylles eller i det minst vurderes, og det skal ikke gjemmes bort at jeg kan være veldig kresen i noen vurderinger. Men det finnes også situasjoner der jeg igjen godtar ting jeg ikke godtok andre steder – alt varierer fra gang til gang – alt må settes sammen i en total sammenheng.

Et hotells hjemmeside eller bilder fra hotellet gir deg en oversikt over mye, men aldri det riktige bildet. Bildene kan være gamle, bildene kan være «justert» i f.eks. Photoshop eller bilder kan være tegninger som ser levende ut da det er slik sted skal se ut når alt er ferdig. Dette er bare en meget snill variant av hva som kan være feil dersom man bare tar hensyn til hjemmesider og anmeldelser gjort av de som skal selge en vare. Det er viktig å få «live» rapporter eller så nye rapporter som mulig fra kunder som har vært og besøkt stedet.

Undersøkelser lønner seg

Det å spandere en time eller to på å gjøre forskjellige undersøkelser kan betale seg stort til slutt. Jeg anbefaler på det varmeste at alle som skal ut å reise benytter seg av hjelpemidler på nettet som tripadvisor, agoda, hotels.com eller airbnb. Fire websider som mange reisende rundt omkring i verden benytter seg av, og det skrives mange anmeldelser hele tiden inn til disse sidene. OG disse sidene kan ha meget gode tilbud som ingen andre har fra tid til annen når vi snakker om priser.

En annen stor informasjonskilde i dag er selvfølgelig sosiale medier som Facebook. I dag finnes det store og små grupper der ute om så mange destinasjoner i verden at kanskje alle dine steder og hoteller er der allerede. Da kan du få svar direkte av mennesker som har vært på stedet. Søk aller helst etter sider på norsk – det finnes alternativer for å fuske også på slike sider og du kan være uheldig å motta en falsk forklaring på noe. Søk f.eks. på stedet du skal med navn og legg til ”norsk”, eller ”Nordmenn” eller noe i den retningen i dine søk både på sosiale medier og direkte ute på webben.

Undersøkelser lønner seg
Undersøkelser lønner seg

Selv er jeg medlem i flere slike grupper og fra tid til annen bruker jeg litt tid der og svarer på spørsmål fra andre reisende. Spørsmålene er mange og varierte, men det er selvfølgelig også mange spørsmål som går igjen utallige ganger.

Eksempel på etterforskning

Et godt eksempel er en plass i Thailand hvor det leies ut hus. En bekjent faktisk som leier ut.

På utsiden ser huset ut som hvilket hus som helst i dette området – det eneste litt ekstraordinære er svømmebassenget. Men heller ikke det noe veldig uvanlig siden vi er i et land med tropisk klima. MEN – dersom man tar seg tid og har mulighet til å kikke innom der så ser man det spesielle. Huset er en klar 5 stjerners hus. Og det er nettopp det de nyeste anmeldelsene også tilsier. Innvendig er huset helt utrolig – men det er også en annen historie!

Alf